Föreläsare & workshopledare 2015

Micke Hermansson

Grej of the day                  

”Grej of the day” har fullkomligt exploderat i Skolsverige under senaste tiden. Under våren har fenomenet uppmärksammats av TV, tidningar och i sociala medier. Facebookgruppen ”Grej of the day” har gått från 0 till snart 17 000 engagerade pedagoger på ett drygt halvår! Vill du ha intresserade, nyfikna och vetgiriga elever som vill ha mer och ny kunskap varje dag? Här är en konkret och ändå mycket enkel metod, ”Grej of the day”, som lyckas skapa kunskaps­törstande elever. Genom en genomtänkt inledning på varje skoldag inspirerar du eleverna att vilja veta mer under hela resten av dagen. Det fantastiska inträffar, eleverna vill ha mer och ny kunskap varje dag. Du ger dina elever förmånen att få lära sig något nytt om antingen en känd person, en känd plats eller en händelse som satt sitt avtryck i tiden. Fenomenet uppstår att eleverna vill höra och lära sig mer. Upplägget är snudd på lika enkelt som genialt.

Du kan ge eleverna:

  • En starkare vilja och motivation att lära. En vilja och motivation som smittar av sig på resten av skoldagen och övriga ämnen.
  • Ämnesfördjupning med överblick och sammanhang.
  • En nyvunnen känsla av att kunskap är meningsfullt.
  • Bonuseffekter i form av elevens vilja att berätta om skoldagen på hemmaplan vilket leder till ett utökat föräldraengagemang.

Micael Hermansson är mellanstadielärare med 25 år i yrket. Han föreläser om det kunskapslyftande, motivationshöjande och prisbelönta (Lärarförbundets pedagogpris 2011) projektet ”Grej of the day” –mikrolektioner med makroeffekt. Alla år bakom katedern har gett honom en föreläsarvana där han mixar personliga anekdoter, praktiska tips, humor och en och annan jobbig fråga.

mathivation

Mathivation – fatta matte! Eller vikten av att INTE fatta…

Ilma Caprnja från Mathivation låter oss ta del av innovativa och kreativa metoder att fatta matte. Att räkna 1+1 om och om igen gör ingen smartare. Du måste gå över gränsen för vad du tror du klarar, ut i det okända och våga testa, göra fel, inte fatta. Föreläsningen i stora tältet kommer att handla om vikten av att INTE fatta. Dessutom får vi veta mer om hur bra kontakt med eleverna påverkar klassrumsklimatet. Detta baserat på forskaren Brené Browns teori om att kontakt bygger på sårbarhet och tillit.

Genom Mathivation:

– ökar elevernas självförtroende  och motivation i matematik

– stärks lärarnas roll som ledare och inspiratörer

– skapar skolan sin egen lärandekultur

– får samhället ett kunskapslyft och en ökad framtidstro

Mathivation – Det västsvenska fenomenet Mathivation grundlades av studenter på Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet (intize.org) och har på kort tid gjort avtryck i många delar av världen. Mathivation har verkat i 140 städer i 22 länder med fler än 70000 elever och lärare som deltagit på föredrag och workshops.

Mathivation håller även två workshops.

Första workshopen grundar sig på föreläsningens del om sårbarhet och handlar om hur sårbarhet påverkar klassrumsklimatet.

Andra workshopen grundar sig i filosofin om att inte fatta och försätter deltagarna i just den situationen. För att på bästa sätt kunna vägleda elever krävs erfarenhet av känslan att vara fast med ett problem. Tillbaka till skolbänken helt enkelt!

 

Gör din omgivning interaktiv med Makey Makey 

Med Makey Makey kan du skapa allt från fruktpianon till spelkontroller ritade med blyerts på ett vanligt papper. Du kan använda ledande tråd och sy kläder med kontroller som kopplas till Makey Makey eller varför inte göra en trappa med trappsteg som spelar noter när du går på dem?

frippe

Det är lätt att komma igång och du behöver inga förkunskaper. Det behövs ingen programmering, inga program som ska installeras eller annat krångligt. Det är bokstavligen så enkelt som att koppla in det i datorn och börja skapa.

I denna workshop tillsammans med Fredrik ”Frippe” Johansson, gymnasielärare på Knut Hahn i Ronneby, får du prova Makey Makey hands on.

 

Enteprenöriellt lärande – konkret arbete bortom floskeln

Nu är det dags att göra om modebegreppet till något konkret i din undervisning. I två workshops tittar vi på exempel på entreprenöriella uppgifter, pratar om hur du kan arbeta mer entreprenöriellt samt hur du rent praktiskt kan utveckla dina egna uppgifter. Du får gärna förbereda dig genom att ta med en uppgift som eleverna kanske inte tyckte var så rolig eller som du själv vill utveckla.

Fredrik Bernelf

Fredrik Bernelf släpper under våren 2015 boken ”Entreprenöriellt lärande – konkreta exempel i alla ämnen”. För sitt brinnande intresse i entreprenörskap belönades han 2014 med priset ”Årets UF-insats” av Ung Företagsamhet i Blekinge.”

 

Barn i balans – kreativa rörelser och aktiviteter i skolan

Madeleine Göransson och Anette Ljungberg genomför två workshops under Learning is the shit med fokus på barn i balans, som grundar sig i deras bok, som heter just Barn i Balans.

An1Maddis

De har som mål att stärka och förbättra folkhälsan utifrån ett helhetsperspektiv, genom att få barnen att röra på sig mer. Anette är arbetsterapeut, ChiBall master trainer, RGRM terapeut (Ronnie Gardiner rytm musik terapi) med 20 års erfarenhet inom barn och ungdomsgymnastik. Madeleine är rehabassistent, undersköterska och ChiBall-instruktör.

Under workshopsen får vi konkreta exempel på hur man kan inspirera till rörelseglädje i skolan genom bland annat:

  • yoga
  • slowmotion
  • sprallis

Vi kommer också få tips och verktyg på:

  • hur man får barnen att komma till ro
  • hur man får upp energin hos enskilda barn och i klassen
  • metoder som främjar samarbetet och öka självkänslan
  • hur man kan koppla på olika känslor och hur det känns i kroppen
  • Att få lust att skapa och skriva och att lära sig mer om hur kroppen fungerar

Grunden till Barn i balans las efter att Anette och Madeleine möttes på rehabenheten i Kungsbacka. De inledde ett samarbete och startade en barnyogagrupp. De insåg snart att det egentligen var lite tokigt att föräldrarna och barnen skulle behöva stressa iväg till ytterligare en aktivitet efter en lång skol/arbetsdag och valde därför att skriva ner alla samlade erfarenheter, i hur man skulle kunna integrera detta i skolan. Arbetsnamnet blev Barn i Balans – och det namnet fick bli kvar.

 

För att bli trygg med sin padda kanske man måste göra några grodor

Med många erfarenheter och starkt engagemang för barn och unga berättar Carina Andersson om hur hon använder paddor som alternativa verktyg.

IMG_1737

När jag träffar elever med läs och skrivsvårigheter är det mycket som är lika men ändå inte. Jag börjar nästan alltid med samma appar (och datorprogram) men det är inte förrän efter en tids användning som eleven vet vad som passar bäst eller vilka inställningar som behöver göras. Det är först när eleven börjar bli trygg i användandet som det går att utrycka sina behov. Eller som en elev uttryckte det ”lära känna sin fiende och bli vän med den”!

När verktyg och appar introduceras så måste målet vara att eleven någon gång i framtiden har de appar som är bäst för just hen och att dessa finns bland alla andra appar i paddan eller telefonen, lättillgängligt!

Jag är övertygad att man måste gå på några nitar och göra några grodor innan man vet hur man vill ha det!

När vi träffas kommer jag att visa de appar som jag brukar börja med då jag träffar en elev för första gången, till exempel Skolstil, Legimus, Prizmo och Ritprata.

Ja, och vem är då jag? Jo, jag heter Carina Andersson och är en före detta lågstadielärare som inte var rädd nog för datorerna utan blev IKT-pedagog. 2007 startade jag Ronneby Skoldatatek som jag och en specialpedagog har som en del av vårt uppdrag.

Du kommer också få träffa en elev som berättar om sina erfarenheter av paddan som ett alternativt verktyg.

 

Även viktiga resor börjar med små konkreta steg

Vi är så glada att Frida är vårt finalnummer. Hennes motto är: ”Tanken är viktig – men den syns först i handling!” Som klippt och skuret för ”Learning and doing is the shit”!

Frida GW

Moderna skolor i framkant har vi kanske hört talas om. Men var finns kanten, vad skulle den i så fall bestå av – och vem bestämmer det?

Förändringsambitioner i all ära, men finns det möjligen en risk att vi fokuserar på att beskriva det vi vill åstadkomma i vackra ord, istället för att faktiskt åstadkomma..? Under föreläsningen i stora tältet ges inspiration kring vad som kännetecknar framgångsrikt förändringsarbete i förskola och skola. Vi får också konkreta tips på hur visionärt utvecklingsarbete kan genomföras här och nu – hur vi bidrar till små handlingskraftiga förbättringar varje dag istället för otydliga förändringsambitioner som barnen inte märker av.

Doing and Learning is the shit!

Frida kommer också att hålla två workshops:

Vad och hur gör vi när vi lär kollegialt – och varför?

I denna workshop jobbar vi med kollegialt lärande, som sägs vara en nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling.

Vi testar olika metoder och delar med oss av både framgångsfaktorer och dikeskörningar – allt på ett systematiskt sätt.

Att kommunicera på mottagarens villkor

I denna workshop är det kommunikation och förändringsarbete som är i fokus. Det är dessvärre inte jag själv som avgör hur jag uppfattas, det är min omgivning… Så, ju mer jag lär om hur jag kan uppfattas, desto lättare att göra mig förstådd. Vill du få tips på hur du kan utveckla din kommunikation för att de ska ske ännu mer på mottagarens villkor, då ska du var med på denna workshop.

Mer om Frida:

Efter 15 år med fokus på barn och ungdomars lärande – som lärare, utvecklingschef och kvalitetschef i bland annat Vittra – har jag massa erfarenheter och verktyg för att åstadkomma relevant, stimulerande och motiverande undervisning. Jag har också många års lärdomar av ledarskapets betydelse för framgång. Ingen rocket science, jag vet… Men när ord och handling hänger ihop, på alla nivåer i en organisation, kan magi skapas i förskolor och skolor. Jag har genom åren samlat på mig väldigt många bra sätt att nå dit!

 

Styra humlor och krokodiler!

Många pratar om programmering som en nyckelkunskap för framtiden. Men hur sjutton gör man?

Kom och träffa robothumlor, Legokrokodiler och Andreas från Kreativum under två spännande workshops. Vi utlovar lekfulla sätt att jobba med programmering i de yngre åldrarna. Kom och testa!

WeDoKrokodilbeebot5

Mer om Andreas Holmberg och Kreativum

Andreas är en av pedagogerna på Kreativum. De vill stimulera nyfikenhet och kreativitet och har upptäckarglädje i fokus. Lusten och viljan att lära måste få utvecklas – och det gör den om man får prova, fundera och göra saker själv.

 

Film is the shit! vad, när, hur om att se film i skolan och på biografen

Möjligheterna är kanske större än någonsin för att se film både inom skolans väggar och på bio. Lotta Nyblom från Reaktor Sydost ger tips, råd och visar smakprov på aktuell film. Lotta arbetar med visningsfrågor vilket innebär att du kan fråga henne om det mesta vad det gäller hur och vad man ska visa och tips runtomkring en filmvisning, vare sig den är på biograf eller i klassrummet.

Barn kollar film

Mer om Lotta och Reaktor Sydost:

Jag heter Lotta Nyblom och jobbar som filmkonsulent på Reaktor Sydost som är ett regionalt resurscentrum för film i Blekinge, Kronoberg och Kalmar län. I dagens snabba medielandskap är det kanske ännu viktigare att barnen också får tillträde till berättelser från andra delar av världen, på olika språk och med olika teman och uttryck för att vidga förståelsen av sig själv och andra.

 

Learning, doing and SKAPA is the shit!

Javisst är det viktigt att lära och göra! Men på vilket sätt lär vi oss och vad är det vi gör med vår kunskap? I denna workshop sätter vi skapandet i fokus och utforskar värdet av att både lärande och handling genomsyras av tilliten till att vi kan vara skapande i allt vi gör. Att lekfullt skapande är en förutsättning för att kunna tänka och göra nytt. Hur går vi från att reproducera och kopiera andra till att göra och lära ur vår egen skapande kraft? I denna interaktiva workshop fördjupar vi oss i hur idéer och kunskap behöver förankras och prövas i oss själva innan de blir förverkligade och ställer oss frågan varför andra mer än konstnärer behöver skapa?

Kajsa Balkfors

Mer om Kajsa Balkfors

Kajsa Balkfors är en av initiativtagarna bakom Tillitsverket. Hon är statsvetaren och managementkonsulten som blev cirkusdirektör/VD på Cirkus Cirkör och adjunkt i cirkusentreprenörskap. Efter 20 år som kulturentreprenör och gränsöverskridare i samhällets alla sektorer är Kajsa idag samtals- och lekaktivist som utbildar ledare i samarbete, kreativitet och samtal som spelar roll. Hon föreläser om tillit, förändring och hur vi förhåller oss skapande, oavsett vi arbetar med entreprenörskap, ledarskap, kunskap, föräldraskap, medborgarskap eller helt enkelt är människor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Follow Me